V tejto súvislosti adresovala spolu so svojím straníckym a parlamentným kolegom Stanislavom Kahancom, ako aj ďalšími piatimi poslancami regionálneho parlamentu, predsedovi prešovského VÚC Petrovi Chudíkovi výzvu, aby svoje rozhodnutie znovu prehodnotil. Rovnako žiadajú, aby vedenie úradu schválilo taký cenový výmer v príslušných tarifných pásmach, ktorý bude v súlade so základnými trhovými pravidlami a zohľadní sociálnu situáciu obyvateľov kraja odkázaných len na cestovanie autobusovou dopravou. Keďže podľa nich platný cenový výmer neodráža skutočné náklady dopravcov na zabezpečovanie služieb vo verejnom záujme, podajú v tejto súvislosti aj podnet na prešetrenie na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
\"V poslednom období došlo k výraznému poklesu cien pohonných látok a logicky by sa teda dalo očakávať, že dôjde aj k poklesu cestovného SAD. Zvýšenie cien hodnotíme ako zneužitie situácie súvisiacej s prechodom na jednotnú menu euro. Takýto dokument je podľa nás výsledkom kartelovej dohody medzi odbormi dopravy PSK a KSK, ktoré pri tvorbe výmeru spolupracovali. Okrem toho sa nazdávam, že občania neboli o takýchto zmenách dostatočne informovaní a o nových cenách sa dozvedeli až pri kúpe lístka, \" dodala Gibalová.
Už v prvých dňoch nového roka dostali poslanci niekoľko podnetov od občanov z popradského a prešovského regiónu, ktorí sa sťažovali na zvýšené ceny lístkov. Na neúmerné zvýšenie cien, ktoré výrazne zasiahne obyvateľov regiónu, upozornil podľa poslankyne NR SR aj starosta obce Liptovská Teplička a člen prešovského regionálneho zastupiteľstva Jozef Mezovský, ktorý svoje stanovisko zaslal Úradu PSK ešte v decembri minulého roka. V liste zdôraznil, že obyvatelia tejto obce často dochádzajú za prácou do Popradu a jednorazový lístok sa zvýšil z doterajších 1,76 eura (53 Sk) až na 1,99 eura (60 Sk), čo výrazne ovplyvní ich rodinné rozpočty. Podobný viac ako 15-percentný nárast cien zaznamenali aj na iných trasách pod Tatrami, ale i v ďalších lokalitách. Zvýšenie cien v priemere o 10 percent potvrdil TASR v piatok 2. januára aj riaditeľ SAD Prešov Jozef Kičura. Ten však poprel, že by to súviselo so zavedením spoločnej európskej meny. \"VÚC by mal stanoviť jasné a zrozumiteľné pravidlá na základe, ktorých bude poskytovať dotáciu pre dopravcov. Ak doteraz poskytovatelia služieb vo verenom záujme odôvodňovali zvýšenie cestovného prudkým nárastom cien nafty, dnes sa do popredia dostávajú iné argumenty súvisiace s obnovou vozového parku alebo kúpou zimných pneumatík. Ako keby približne 25-percentné zníženie nákladov na pohonné látky, nebolo tým najdôležitejším ukazovateľom, \" konštatoval Kahanec. Ten dnes pre TASR uviedol, že aj keď o príslušnom cenovom výmere rozhoduje výlučne vedenie úradu bez schvaľovania dokumentu v zastupiteľstve, bude žiadať, aby sa podobné rozhodnutia dostávali na rokovanie regionálneho parlamentu aspoň v podobe informatívnej správy. O ďalšom postupe v prípade cenového výmeru rozhodnú poslanci KDH spolu so svojimi kolegami z regionálneho parlamentu až po reakcii prešovského župana.
TASR požiadala o stanovisko aj vedenie PSK. Podľa vyjadrenia hovorkyne úradu Veroniky Fitzekovej, predseda regionálnej samosprávy čerpá momentálne dovolenku a k situácii sa vyjadrí v piatok 9. januára na brífingu.
0